Gezonde balletjes.

Wil je een lekker gezond hapje op tafel zetten? Dan is dit een heerlijke en vooral gezonde ‘treat’. Ze zijn ook nog eens veel te makkelijk om te maken, je hebt geen oven nodig, alleen een keukenmachine!

Enjoy!!

Recept voor circa 10 chocolade balletjes:

Benodigdheden:

150 gram dadels (bij voorkeur verse)
2 eetlepels rauwe cacao
120 gram noten (cashew, amandelen enz)
30 ml olie (kokosolie)
geraspte kokos, henepzaad, gojibessen (fijngemalen), incabessen (fijngemalen), pompoenpitten of chiazaad

healthychocoballenBereidingswijze:
Gebruik bij voorkeur verse dadels. Maar omdat ze deze meestal niet in de supermarkt verkopen, kun je ook gedroogde dadels gebruiken. Laat de gedroogde dadels minimaal 10 minuten weken in een bakje met warm water. Doe de dadels, noten, olie en cacao in een keukenmachine en maal alles goed fijn. Vorm daarna met je handen circa 10 balletjes. Strooi wat geraspte kokos over een bordje en rol de balletjes één voor één door de kokos. Leg ze nog even in de koelkast (een uurtje) en klaar is je gezonde snack!

Dadels, zijn een gezond tussendoortje. Er is wel verschil tussen verse dadels en gedroogde dadels. De laatste zijn plakkeriger, terwijl de verse dadels meer naar honing smaken en minder zoet zijn. Meestal worden gedroogde dadels verkocht, maar ook verse dadels (of ingevroren) zie je steeds meer terug in de winkels. Bijvoorbeeld bij de Turkse supermarkt.

Verse dadels zijn gezonder dan gedroogde dadels. Verse dadels bevatten antioxidanten en de tanninen in een dadel hebben een ontstekingsremmend werking.
In dadels zit veel suiker maar toch heeft het een lage glykemische Index. Daarnaast kunnen verse dadels een belangrijke bijdrage leveren aan de algehele gezondheid van de mens.

Ook de gedroogde variant heeft ondankt zijn hogere suikerwaarde nog steeds veel gezonde voedingsstoffen;

Kalium: dit is één van de belangrijkste voedingsstoffen van een dadel. Kalium is nodig voor de zenuwprikkelgeleiding en een goede bloeddruk. Kalium is ook noodzakelijk voor het samentrekken van de spieren en voor de energiehuishouding in de spieren.
Magnesium: dit heeft ook invloed op een goede energiestofwisseling en -voorziening in het lichaam, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren en opbouw van de spieren. Verder geeft magnesium stevigheid aan het skelet.
Vitamine B6, belangrijk voor de weerstand en de spijsvertering. Je verbrandt sneller vet. En het geeft je lichaam energie.

Daarnaast bevatten dadels veel vezels, vitamine C, ijzer, koper en calcium.

Dadels zijn heerlijk als tussendoortje. De zoete smaak is een goed alternatief voor suiker. Let wel op, neem niet teveel dadels in één keer. Je krijgt al een goede energieboost van enkele dadels.