Kinderen kunnen soms boos worden als ze hun zin niet krijgen. Een glas water kan helpen! Een glas water neemt letterlijk de woede weg.

Prikkelbaarheid en woede-aanvallen kunnen komen door een vochtgebrek. Wanneer de hersens een watergebrek hebben lukt het ze moeilijk een natuurlijk overwegende reactie te maken. In plaats van redelijk te reageren is de kans groot dat je kind geërgerd, geprikkeld of woedend reageert. Deze emotie-uiting kost minder energie en minder water voor het brein. Daarnaast hebben kinderen ook nog eens een verminderd dorstgevoel en interpreteren dorst vaak verkeert. In vrijwel alle gevallen zijn zoete verlangens van het lichaam verkeerd geïnterpreteerd. Een honger- of dorstgevoel is in feite een vraag van het lichaam om water.

Het op tijd en voldoende voorzien van water/ drinken hoort dus bij het opvoeden en het is best een moeilijk onderdeel van het opvoeden omdat de kinderhersens bijv. van alle kanten worden aangevallen door verleidelijke reclames en zoetigheden.

Maar wat drink je dan? 

Niet alle drankjes zorgen voor het aanvullen van vocht. Integendeel, hoe meer suiker een drankje bevat, hoe meer het juist vocht aan het lichaam onttrekt. Dus dorst lessen met een zoete vloeistof zet eigenlijk geen zoden aan de dijk. Drankjes als vruchtensap, vruchtenlimonade, frisdrank met of zonder prik, alle op kinderen gerichte pakjes en zakjes drinken, óók al is er geen extra suiker aan toegevoegd zijn te zoet, bevatten suikers (ook al zijn het natuurlijke suikers) en onttrekken daardoor juist vocht aan het lichaam in plaats van het aan te vullen. Op die manier kun je dus veel drinken en tóch uitgedroogd raken. Water of kruidenthee zijn het beste om vocht aan te vullen.

Als jij of je kindje gewend zijn om de dorst te lessen met zoete vloeistoffen, dan is het best lastig omschakelen naar alleen maar water of thee. In kleine stapjes moet het echter zeker gaan lukken.

  • Maak limonade aan met steeds minder siroop. Net zo lang tot er nog nauwelijks siroop in zit en er uiteindelijk gewoon water overblijft.
  • Leuk een glas water op met ijsblokjes van fruit of fruitsap
  • Maak een grote kan water met daarin een schijfje citroen en wat munt
  • Laat je fantasie de vrije loop en doe allerhande fruit in je water, het geeft ook vaak een leuk kleurtje aan het water
  • Laat een lekkere frisse kruidenthee een nachtje afkoelen en drink het koud

Zorg ook voor voldoende ruimte en tijd om te drinken. Las een pauze in tijdens het spelen, sporten of zwemmen. Maak het leuk, leer je kind dat je af en toe een drinkpauze moet nemen. Doe dit zelf ook! Jij bent tenslotte het grote voorbeeld voor je kind. Drink goed verdeeld over de hele dag.