Je kent ze ondertussen allemaal wel de “superfoods”, chia zaad, goji bessen, hennepzaad, maca etc. Door alle die superfoods die in de schappen liggen zie je soms door de bomen het bos niet meer. je kunt ze toch moeilijk allemaal eten? En ze zijn ook best prijzig.  Dus hier een lijstje samengesteld met gewoon gezond eten welke door kunnen als SUPERFOOD

  1. Havermout: Rijk in vitamine B1, fosfor en magnesium. Stabiel houden van je bloedsuikerspiegel, lage GI waarde, goed voor je cholesterol en darmwerking en houd je lang verzadigd.
  2. Zoete aardappel: Bomvol vitamine A, C en B6, calcium, kalium, magnesium. Deze vitamines zijn sterke antioxidanten. Voorkomt een insuline piek.
  3. Boerenkool: Werkt ontstekingsremmend, vitamine A & K, omega 3 vetzuren en koolhydraten die je erbij eet worden langzamer opgenomen.
  4. Quinoa: Compleet eiwit bron met alle essentiële 9 aminozuren. Veel ijzer, vitamine B2 en vezels, langdurig verzadiging.
  5. Groene/ witte thee: Antioxidanten, polyfenolen. Polyfenolen hebben een antibacteriële werking wat een positief effect heeft op de bloedsuikerspiegel, het hart, de lever en de bloeddruk.
  6. Adzuki bonen: Meer vezels dan andere bonen, vol met ijzer, proteïne, magnesium. Verzadigend en een goede proteïne vervanger.
  7. Amandelen: Rijk in B, E-vitamine. Goed voor hart, hersenen en huid. Energie boost. De noot zit boordevol met vezels, vitaminen en mineralen (ijzer, zink, koper, magnesium, fosfor en nog veel meer!). En ook belangrijk, de amandel zit vol met plantaardig eiwit, zo’n 20 gram per 100 gram amandel. Hiermee is de eiwit in deze noot vergelijkbaar met die in vlees of yoghurt.
  8. Brandnetel: Door zijn irriterende werking heeft de brandnetel echt een imago probleem. En dat is zonde, want het plantje heeft met zijn vitamine A, B2, B5, C en D, caroteen, kiezelzuur, foliumzuur, ijzer, zink, calcium, magnesium, fosfor, kalium, mangaan en nitraat echt heel veel te bieden.
  9. Avocado: Naast gezonde vetten en vezels zit de avocado ook vol met vitaminen en mineralen. Het is een goede bron van kalium en magnesium en vitamine A, B1, B2, B6, C, E en foliumzuur (B11)Heel goed voor het ongeboren kind. Vooral het mineralengehalte is erg hoog: bijna drie keer zoveel als in de meeste andere vruchten.
  10. Linzen: Goede bron van proteïne, ijzer en vezels. Een gezonde koolhydraat met een lage GI waarde die je metabolisme een boost geeft en voorziet van energie.